Begin van de studieperiode - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van Brend Vlaanderen - WaarBenJij.nu Begin van de studieperiode - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van Brend Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Begin van de studieperiode

Door: Brend

Blijf op de hoogte en volg Brend

05 Februari 2013 | Indonesië, Mengwi

Hallo vrienden en familie,

Om te beginnen, het gaat goed. In dit blog zal ik vertellen over de afgelopen week hoe ik van het surfkamp naar mijn uiteindelijke accommodatie ben gegaan, hoe dat bevalt en heb zelfs al 2 schooldagen gehad.

Ik heb vorige week donderdag het surfkamp in zuid Bali verlaten, om via Kuta, waar ik mijn eerste eigen surfboard gekocht had, naar Dalung te gaan. Dalung is een buitenwijk van Kuta noord. Buitenwijk in Bali betekent: midden in de rijstvelden en erg vriendelijke mensen. Met mij zijn er 100 andere studenten naar Bali gekomen. 92 studenten studeren een bepaalde richting en verblijven gezamenlijk in een hotel aan een drukke weg. Slechts 8 studenten, waaronder ik, studeren iets anders en gezien het hotel ons niet kon accommoderen zijn wij in Villa Dalung geplaatst. Dit valt heel kort te omschrijven als: Een geweldige villa met 8 kamers, privé zwembad, uitzicht op de rijstvelden. Het ontbijt is inclusief en woord dagvers gemaakt. Eieren, pannenkoeken, fruit, maar ook rijst en noedels. Geweldig dus. Het geluk wou dat ik de eerste was en dus de mooiste kamer mocht uitzoeken, de grootste met zicht op het zwembad en zonsondergang. Deze kamer deel ik samen met en kamergenootje.

Ik ook een scooter geregeld met surfplank beugels, zodat ik gemakkelijk mijn surfplank mee kan nemen naar het strand. De scooter is ideaal om je te verplaatsen, openbaar vervoer kent men niet, en je wil ook niet altijd een taxi nemen. Het is wel een uitdaging zeker voor mij. Ik had nog nooit een scootergeregeld, en deze opgevoerde fiets kan wel 90 KM/ph (Uiteraard niet in praktijk ondervonden.) Verder is het invoegen op hoop van zege, en kijk niet raar op als een motor een scooter inhaalt terwijl deze een auto inhaalt, die net op het moment een fiets inhaalt. Doorgetrokken streep betekent… euhm…nee geen goed voorbeeld … bij een stoplicht moet je toeteren en doorrijden… en links rijden is de bedoeling, maar als je in een bocht recht wilt rijden om een bus in te halen, dan kan dat ook gewoon.. Toeter dan wel even één seconde van te voren…. Voor de bezorgde mensen onder ons: Ik heb een scooter met spiegels, draag een helm, en ga niet harder dan 50.

Afgelopen weekend zijn we met een groep studenten naar Kuta geweest, wezen winkelen en in de avond opnieuw naar Kuta om een drankje en een dansje te doen. Diverse uitgaansgelegenheden puilen uit met Australische vakantiegangers, die eenvoudig te herkennen zijn; de jongens dragen hemden en slikken anabolen, de dames dragen amper kleren. Afijn, buiten deze kangaroe verzorgers zijn er ook wat Nederlanders die vooral achter de draaitafels staan. Dus een Nederlandse carnavalshit op zijn tijd is zeker niet uitgesloten.

De zondag die er opvolgde kwamen Kees en Yvonne aan in Sanur, ik ben dus met een groep studenten naar Sanur beach geweest, en aan het einde van de middag op goed geluk naar het hotel gereden. En wie lagen daar in het zwembad? Jawel. Vervolgens weer naar huis gereden. En hoewel dit als een geweldige dag klinkt is hier de keerzijde… Het heeft te maken met de scooters… en de corruptie van het land. Ik heb namelijk twee boetes gescoord. De eerste omdat ik stopte voor een stoplicht, de tweede omdat ik blank ben. We waren al gewaarschuwd voor deze acties door diverse mensen, de politie ziet toeristen, en probeert geld afhandig te maken voor eigen zak. Het spel word als volgt gespeeld: Je gedraagt je als iemand die al een jaar in Bali woont voor studie, en laat je internationale rijdbewijs en registratie zien, omdat alles in orde is zoeken ze naar een reden. Een stempeltje in het verkeerde vakje, of de bewering dat je registratie een kopie is. Je komt cool over, zegt dat je weer verder gaat en dan moeten ze ineens een boete uitschrijven en je handtekening hebben. Laat mij nou net gewend zijn om handtekeningen uit te delen. Vevolgens gaat het handje omhoog en willen ze 35 euro..Je lacht, doet of je neus bloed, zegt Trimakassie (dankjewel in het Indonesische) en probeert weer weg te gaan. Lukt dat niet dan trek je een 2e portemonnee, eentje waar 50.000 roepie (5€) in zit en wat muntjes van waarde nul. Je zegt dat het alles is wat je hebt, rinkelt met het munten zakje, en vervolgd je weg. Verder wel mooi land hoor.
Van de week viel de stroom nog uit, to wel; 8x toe, niet alleen in de villa maar meteen de hele wijk, het hele district. Ik wou er een foto van maken, maar daar ziet alles zwart. Nadeel was dat het rond etenstijd was. In het donker naar een Warong gegaan (Straat tentje) en daar in het licht, en de stank, van een scooter heerlijke mie goreng gegeten. Van die kleine leuke onbeschrijfbare dingen die je dan mee maakt.

Tot slot het meest gewaardeerde onderwerp: maandag 1e schooldag gehad, vandaag de 2e. Tot zo ver school.
Het was niet eens dat erg, de klas is prima, het gebouw ziet er prima uit, met airco. Dag 1 was goed verzorgd met lunch en openingsdans. En lunch was geen broodje kaas… maar een soort Indonesische rijst tafel.

Na school heerlijk gesurft op Kuta beach, en zojuist weer gegeten bij de Warong, dit keer met licht. Lekker spul daar. Komende week even wat studeren en van het weekend worden er wat tripjes gepland. Tot de volgende avonturen.

Ik zal het weerbericht dit keer achterwege laten, probeer een filmpje van donderwolken mee te sturen!

Liefs, Brend

  • 05 Februari 2013 - 14:36

    Gerry:

    Lucky boy !! Man van de wereld!! Fijn dat je je zo goed vermaakt daar. En school, daar sla je je vast doorheen. Die donderwolken zijn vandaag hier hoor Brend, regen, hagel en sneeuw, afgewisseld door zonnige perioden. liefs, Gerry

  • 05 Februari 2013 - 15:19

    Nicole:

    Heeee Brend!

    Wat leuk om je reisverslagen te lezen! Zo kan ik ook een beetje mee genieten van dat mooie Bali! ;)
    Klinkt echt heel gaaf wat daar allemaal te doen is en ben stiekem best jaloers! ;)

    Heeeele goede tijd en heel veel succes! Geniet ervan!

    Ik spreek je snel!

    Liefs, Nicole

  • 05 Februari 2013 - 15:48

    Anouk:

    Heey Broertje! Ik had je al even op Skype gesproken maar wat maak je toch weer een gaaf avontuur mee! Het is zo te horen een bijzonder mooi land.
    Als blanke heb je geld dat weten ze maar al te goed! Een goed idee die extra portemonnee met weinig geld erin!
    Heerlijk dat indonesische eten iedere avond!
    oja en je studie; bijna vergeten dat je daarom in Bali bent, Heb je trouwens boeken waaruit je moet leren, of ga je onderzoeken doen?

    Liefss

    P.s. Leuk al die foto's :-D

  • 06 Februari 2013 - 06:47

    Nelleke Westerhuis:

    Ha Brend, nou die goed verzorgde lunch en de openingsdans moeten we in het Klooster ook maar gaan invoeren. Dat klinkt helemaal niet verkeerd.
    Moet wel lachen van je verhalen hoor en ik zie het helemaal voor me: jij met je opgevoerde fiets al maar boetes binnenhalen.
    Veel plezier en liefs, Nelleke

  • 07 Februari 2013 - 15:26

    Jessica:


    Klinkt nog steeds fantastisch! Zes maanden die vliegen voor jou voorbij.
    Die zonsondergang foto vond ik inderdaad mooi haha! Doe nog maar meer foto's, dat vind ik niet erg ;).

    Liefss xx

  • 11 Februari 2013 - 22:37

    Maarten:

    Heey Gozer!!!

    Volgens mij werd het toch wel weer tijd dat ik een keer reageer :P Ik heb je natuurlijk al op skype gesproken (waar we wel een stel meiden leken # 1.5 uur skype haha) maarja een berichtje is natuurlijk na al die keren dat ik het beloofd heb te schrijven ook leuk!

    Na al die verhalen van je ben ik stiekem toch wel heeeel jaloers aan het worden dat jij daar relaxed zit. Wan Laten we eerlijk zijn! jij 6 maanden in een villa met 8 mensen waarvan 6 meiden?? In plaats van in een hotel zitten en in de rij moeten staan voor je ontbijt wordt het ontbijt voor je gemaakt. En dan heb je ook nog een sick ass prive zwembad die even groot is in dat hotel! Dat klinkt als Paradise oftewel # Smullen met de pet op!

    Uiteraaaard staat school op nummer 1 :P maar goudlokje gaat het hem wel worden volgens mij! Meneer de surf dude uithangen na school tijd is natuurlijk helemaal top! En dan lekker over het eiland crossen met de scooter en lekker cultuur snuiven is ook niet echt slecht! Dat is dus een situatietje # Keurig!

    Veel plezier met je ouders het laatste weekje dat ze in Bali zijn. En kijk alweer uit naar een nieuw verslag!

    Have fun there and take care!

    Cheers!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brend

Orginele reisverslagen terug te vinden op: http://brendnaarvlaanderen.waarbenjij.nu & http://brendnaarbrisbane.waarbenjij.nu

Actief sinds 12 April 2010
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 23790

Voorgaande reizen:

06 Maart 2015 - 19 Juni 2015

Brend naar Afrika

24 Januari 2013 - 07 Juli 2013

Brend naar Bali 2013

01 Februari 2010 - 01 Juni 2010

Brend naar Brisbane

15 November 2008 - 06 April 2009

Stage Hilton Antwerp

Landen bezocht: