Oudjaars gespartel! - Reisverslag uit Antwerpen, België van Brend Vlaanderen - WaarBenJij.nu Oudjaars gespartel! - Reisverslag uit Antwerpen, België van Brend Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Oudjaars gespartel!

Door: Brend

Blijf op de hoogte en volg Brend

30 December 2008 | België, Antwerpen

Bonjour!

De kerstdagen in Antwerpen waren geweldig. Hoewel de kerstmarkt al 'gewoontjes' werd, was het geen dag hetzelfde. Sinds een paar dagen is die nu ook weg en het lijkt alsof je iets mist. Dat kan ook wel kloppen, je mist zo'n 70 chaletjes en een hotel vol touristen die massaal over de markt lopen. Der stonden zo ook kraampjes waar men Smoutenballen kan kopen met bloemsuiker, ofwel: OVERHEERLIJKE oliebollen met poedersuiker! Veel vakantie gangers die voor een weekendje antwerpen gingen zijn nu weer bepakt en bezakt vertrokken en in Anvers is de rust terug gekeerd. Hoewel het reuzerat en de schaatsbaan met enkele Gluhwein punten nog blijven staan tot oud en nieuw. Het belooft een enorm spektakel te worden met veel en lang vuurwerk rond de klok van 12. Ik moet oudjaars dag en nieuwejaars dag werken van 10 tot 18.00! Er word verwacht dat we nieuwejaarsdag present staan om een Nieuwjaars brunch er door heen te knallen, voor een aantal honderd man.

Na lange dagen en lange weken, voor vrijwel al het personeel van het hotel, sparteld men nu een beetje de december maand uit. Van binne en zeker in de keuken, ziet iedere dag hetzelfde er uit, je ziet geen buitenlucht en komt niet keer op keer in contact met andere mensen/gasten, zo werd ik raar aangekeken toen ik vrolijk kerstfeest zij, waar hij pas later het besef van kreeg dat het 'oja kerst' was!

De afgelopen maand ging enrom snel en heb enorm veel geleerd, met wat beter en mindere dagen, wat vermoeide en uiterst energieke dagen had ik vandaag een Prachtige dag met een hoofdletter P! Ik ken het bedrijf inmiddels, ik weet waar ik moet zijn en misschien wel belangrijker, ik weet waar ik naar zoek. bepaald vlees bij groenten en bepaalde sausen bij de vis weet ik nu vrijwel allemaa. Dat werkt natuurlijk erg prettig. Vandaag had ik me dag, samen met me collega op de 'roti' (warmekant voor vlees/vis en saus) bleven we voor op de enterementier en zijn collega (warme kant voor zetmeel producktend, groenten en soep) Dat werkt prettig, en ik was zelfs zo snel dat de kabeljauw al op de plaat lag te pakken terwijl mij collega er niets bessefent nog eentje bij legde. EN als je dan ook nog voor dat de chef der omvraagt het juiste sausje voor zijn snuffert zet ben je helemaal goed bezig lijkt mij?!

Verder ook veel geleerd, veel sausen gemaakt voor de komende dagen, veel verantwording gekregen, tussen 14.00 en 18.00 (einde dienst) bleven we met ze 2en over.. En ik bleef nog even door schitteren, dat ik zelfs al mij vlees reeds klaar had gelegd en me overburman op enterementier maar even ging helpen met zijn soep/groenten etc.!

Over verantwordelijkheid gesproken,
Gister stond ik van 14.00 tot 18.00 gelemaal alleen!
Daar sta je dan, in een keuken wat inmiddels bekent terein is het restaurant van het hilton hotel in antwerpen te voldoen van hun bestellingen.. Het ging goed, enig nadeel dat ik tussen door ook nog de kantine voor het personeel moest voor zien van eten en toen ik terug boven kwam een aantal bestellingen had te verwerken en vervolgens wat warme hapjes voor de vips te maken die op de 5e verdieping over de stad heen kijken met champagne en dus een warm en koud hapje! Wat trouwens wel erg leuk is omdat je het zelf mag weten wat je maakt en dus heel culinair en creatief kan koken. Of simpel kan kiezen voor kan en klare vinger worstebroodjes af te bakken.

Zo had ik laatste rode mull op een bedje van gestoofde witlof onder tatufata (truffel iets) en gebakken fazanteborst in een dragon sausje!


En Gerry, wat betreft de kredietcrissis...
Hilton blijft het Hilton, en haar gasten blijven haar gasten. Er is echter wel een beetje bezuinigd op de kaart, waar men eerst 4 croque monsieurs kreeg krijgt men er nu nog maar 3, maar wel voor de zelfde 10,50 EURO (Croque monsieur = tosti)
Oja en een tosti hawai word al gauw 14 euro
dat het duur was staat wel bekent, zo kan je een 3 gangen 'menu cullinair' nuttigen voor slechts 39 euro PP, waarbij je kan kiezen uit de meest uit eenlopende dingen, terrine van eendenlever, Nobashi garnalen, gekonfijte eend met taboulé en een gelei van kreeft. Als hoofdgerecht bijvoorbeeld gebakken kwarteltjes met witte druiven en jonge spinazie. en een greep uit de desserts kan zijn: donkere en witte chocolade met manderijtjes en peperkoek. Alsjeblief dat is dan 39 euro

(nou word deze kaart niet gebruikt tussen 14.00 en 18.30, dus voor de mensen die zich zorgen zouden maken dat ik dat in me eentje zou moeten koken, neem ik jullie zorgen bij deze weg.)


Over een kleine 2 weken zit de 2 maand erop en vanaf 26 januarie zal ik deel uitmaken ven de bediening. komende maand gaan der veel stagieres weg, bijna allemaal, een een week nadat ik bedienend personeel ben komen er weer een handje vol nieuwe bij. De chef van het restaurant wist me te vertellen als ik dat weekje me best doe dat ik dan een iets hogere taak mag vervullen waarbij je ook mag afrekenen, (en dus fooien mag innnen die geheel voor jezelf zijn, ik kijk de naar uit, maar hoop dat de tijd niet te snel gaat, want ik vermaak me Prima in de keuken!


Mochten er nog vragen zijn, of hebben jullie zo iets van vertel daar eens over of vertel eens over hoe de schappen van de supermarkt ingedeeld zijn, kan je daar natuurlijk altijd naar vragen. en voor een kleine vergoeding van 5 euro per zin zal ik het mee nemen in me volgende bericht!


Bedankt voor het lezen! We spartelen nog even het oudejaar uit, om in het niewe jaar met een week rust te starten! Fris en Fruitig!


Salutekés

(de belgse zin van dit bericht is: Kan nie berusten nie da de pompbak nie proper ies daar hiender.

Stuur je oplossing in normaal nederlands mee met je bericht, en denk er ook even aan hoe moeilik ik het hier heb tussen de zuiderburen en hun vlaams, HAHAHA!)


  • 12 April 2010 - 06:41

    Anouk:

    Anouk
    31 december 2008
    Brendjuuhhh!!!
    Het waren 2 gezellige dagen in Antwerpen! We hebben je in je mooie kokskleding gezien. Leuke kamer heb je, en een heerlijke douche niet te vergeten! nou je koelkastje staat weer vol, gesponserd door Es en mij!
    Wij deden 4 uur over de terugreis; Antwerpen-Almere.
    Als je jou achtertuin met water ondersproeit, kun je schaatsen. Dat doen ze hier in NL! Hier wordt ook al volop geknald met vuurwerk, Patser ligt er op de bank naar te kijken/luisteren.
    En over die zin.. dat weten wij natuurlijk al, dus dat gaan we niet verklappen aan de anderen..
    kusie je zusie

  • 12 April 2010 - 06:41

    Gerry En Jan:

    Gerry en Jan
    31 december 2008
    Altijd geduvel wie schoon moet maken, hè Brend. Hoe is het nu met die gootsteen. Je mocht zeker niet naar huis voordat.....
    Je menuutje klinkt goed Brend. Eerst maar even sparen, want dat zijn andere prijzen dan bij Iris!
    We wensen je een fijne jaarwisseling en een spetterend 2009!!!!!!!!!!!!!!!
    groetjes, Jan, Gerry, Hans, Marthe, Bart, Marjolein, Paul, Tessa en Kars
    P.S. Hangen je kerstkaarten een beetje leuk?

  • 12 April 2010 - 06:42

    Opa En Oma,Eibergen:

    opa en oma,Eibergen
    31 december 2008
    Hoi Brend, ik begrijp nu waarom we niets meer van je hoorden, wat ben je ontzettend druk geweest en nog, niet te geloven!
    Het is wel heel apart wat je daar in het Hilton allemaal klaar moet maken, er zijn gerechten (eigenlijk allemaal) die opa en ik nog nooit op ons bord gezien hebben, laat staan gegeten! Een Croque Monsieur, ja die kennen we!!
    En nu op naar de volgende fase "de bediening en...de fooien!!
    Leuk dat je ouders en je zussen geweest zijn,weten ze tenminste waar je woont en werkt.
    Tijd om te schaatsen zal er voor je wel niet bij zijn, nu hier wordt overal volop geschaatst, de temperatuur is er dan ook wel naar, zo'n 10 graden onder nul hebben we hier s'nachts in de Achterhoek al een paar keer gehad.Overdag ook nog een paar graden onder nul met een zonnetje erbij, dan is het goed schaats-weer.Wij wagen er ons niet meer aan hoor, ik val zo al wel!
    Op 't ogenblik zijn ze al volop vuurwerk aan het afsteken, eigenlijk de hele dag al, maar om twaalf uur zal het sier-vuurwerk wel komen en dat kunnen we hier prachtig zien, tenminste als het niet mistig wordt, we wachten maar af.
    Brend we wensen je een goede jaarwisseling en voor 2009 een gezond en
    fantastisch jaar!
    Liefs opa en oma

  • 12 April 2010 - 06:42

    Yvonne:

    yvonne
    31 december 2008
    ha die Brend.
    Wat heerlijk om zoveel mooie dingen van je te lezen.Toen we bij je in Antwerpen waren hadden we natuurlijk al lekker bij gekletst,maar dit zijn weer nieuwe belevenissen.LEUK!!
    Heerlijk dat je morgen weer een paar dagen thuis bent,ik kijk ernaar uit!Eten we lekker hollandse pot?!?
    Wat die zin betreft:maak eerst de gootsteen schoon,voordat je gaat relaxen!!!of zoiets?
    Heel fijne jaarwisseling Brend,en tot morgen.

  • 12 April 2010 - 06:43

    Riny:

    Riny enz.
    1 januari 2009
    Ge hebt toch wel geluk dagu uw naam meehebt, niewa?

    Folle lok en seine yn twatuzendnjoggen.

    Iedere gek z'n taal.

    Gegroet!

  • 12 April 2010 - 06:43

    Christiaan:

    Christiaan
    2 januari 2009
    Brend! Kerel,

    Ziet er allemaal zeer goed uit! Ook de verantwoording die je krijgt.. geweldig! Zijn de meeste stagiares toch bang voor! Dat zei die juist niet krijgen! Maar jij wel haha!

    Rustig aan! En een gelukkig nieuwjaar!

    Chris - DF4HT2A :P

  • 12 April 2010 - 06:43

    Bas:

    Bas
    6 januari 2009
    Wat fantastisch om dit zo te lezen, leuk geschreven man! Sowieso heel erg veel succes daar nog maar zoals ik het nu lees komt het helemaal goed met je, nu het restaurant nog RULEN jij! Spreek je snel!

    BAS DF4HT2B (christiaan stylo)

  • 12 April 2010 - 06:44

    Gert Verschuur:

    Gert Verschuur
    8 januari 2009
    Hoi Brend,

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, nog even en ik kan bij jou in de leer volgens mij!
    Geniet er van en kijk goed om je heen wat er allemaal gebeurt in zo'n top keuken.
    Kan ik je al inhuren voor 1e kerstdag 2009?

    Nog veel plezier.
    Groetjes
    Gert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Antwerpen

Stage Hilton Antwerp

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2009

Drie kwart gehad!

11 Februari 2009

Restaurant beleving

28 Januari 2009

50:50

30 December 2008

Oudjaars gespartel!

13 December 2008

Antwerpen Kerst stad
Brend

Orginele reisverslagen terug te vinden op: http://brendnaarvlaanderen.waarbenjij.nu & http://brendnaarbrisbane.waarbenjij.nu

Actief sinds 12 April 2010
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 23825

Voorgaande reizen:

06 Maart 2015 - 19 Juni 2015

Brend naar Afrika

24 Januari 2013 - 07 Juli 2013

Brend naar Bali 2013

01 Februari 2010 - 01 Juni 2010

Brend naar Brisbane

15 November 2008 - 06 April 2009

Stage Hilton Antwerp

Landen bezocht: