50:50 - Reisverslag uit Antwerpen, België van Brend Vlaanderen - WaarBenJij.nu 50:50 - Reisverslag uit Antwerpen, België van Brend Vlaanderen - WaarBenJij.nu

50:50

Door: Brend

Blijf op de hoogte en volg Brend

28 Januari 2009 | België, Antwerpen

Het is al weer een aardige tijd geleden. Maar ik heb daar door wel genoeg te vertellen. Voor alle duidelijkheid, ik zit nu precies op de helft. Eigenlijk net iets over de helft, want uitgerekend vandaag was mijn eerste dag in de bediening!

De afgelopen 10 weken heb ik genoten van de keuken, en zij van mij. Ik heb ontzettend veel geleerd op culinair gebied en creativiteit. Ook heb ik heel veel Franse benamingen geleerd. Van kook- en snijdtechnieken maar ook materialen en ingrediënten. Ik heb geleerd zelfstandig te werken, en zelfs in me eentje de keuken te runnen! Een enorme verantwoording met veel keuzes die genomen moeten worden. Mijn routine kwam al aardig goed toe.

Verder leer ik Antwerpen wel aardig goed kennen. Conclusie op culinair gebied is dat Belgen veel beter zijn in het bereiden van eten met smaak, maar de Nederlanders zijn beter in het stukje service. Alhoewel de etiketten uit Frankrijk komen. Wat betreft de Antwerpenaren zelf, ze doen open en eerlijk tegen je, maar beledig je ze een keer gemerkt of ongemerkt verandert het in een stug volk. Na het drama in dendermonde even ten zuiden van Antwerpen merk je dat er een andere sfeer is. Ze hadden zoiets nog nooit meegemaakt. Op het moment dat het gebeurde zat ik bij de kapper, nou weet ik niet of ze normaal ook zo veel praat, maar ze hield er maar niet over op hoe erg dat wel niet was en wat alle gevolgen zijn. Nog geen 3 dagen later besteld ik in mijn weekend een overheerlijke Luikse wafel. Voor mij stonden 3 meisjes die voldaan met een wafel weg liepen. De verkoopster sprak mij aan met; ‘dat snap je toch niet?’ Geïnteresseerd vroeg ik wat er aan de hand was, en ze maakte zich de komende 5 minuten lang erg boos over de jeugd van tegenwoordig. Die dames liepen namelijk weg zonder dankjewel te zeggen. En mevrouw trok meteen de conclusie dat zoiets als in dendermonde gauw weer gaat gebeuren met zulke jeugd in de maatschappij. Vluchtig bedankte ik haar voor de wafel en liep weg.

Ja ze hebben sinds dien een heel andere kijk op de maatschappij.

Tot slot, vandaag was mijn 1e dag in de bediening. 4:30 luide mijn wekker, en kwart voor zes liep ik het hotel binnen. De kleding kamer was nog gesloten, het blijkt dat je die de dag van te voren in je locker moest hangen. Wist ik niet. Om 7 uur kreeg ik een pak aan gemeten en tot half 11 heb ik koffie en jus lopen serveren bij het ontbijtende volk. Tafels afruimen en opdekken voor de Lunch. Klein haluurtje pauze en vervolgens de lunch draaien. Ik kreeg de taak om eten van de keuken naar de tafels te pendelen. Het ging moet goed af, ik wist immers hoe welk gerecht eruitzag.

Komend 10 weken gaat dat zo door, nu is het nog wennen. Maar het komt goed.

Groetjes,

Wat nog wel grappig is. Bij het ontbijt waren er 2 tafels Hollandse mensen, de rest engels en een handjevol Frans. Heel leuk en goed voor de taal. Hallo wil you somme more caffe au Jus d’orange?
Vergelijkbare zinnen als dat krijg je dan, met alle talen door elkaar. Gelukkig dat ik geen duit spreek anders leek het helemaal nergens naar!


  • 12 April 2010 - 06:44

    Anouk:

    Anouk
    28 januari 2009
    Hallo lief Broertje,
    Heb je nog even kunnen genieten van je weekendje? Nu inderdaad de andere kant van het Hilton bezichtigen. Zullen ze in de keuken erg jammer vinden, hebben ze daar nu al een andere kok kunnen krijgen? Het is inderdaad een goed lesje engels en frans.. en nederlands!!(tja dat moet je ook weer opnieuw leren, dat belgische accent van je vind ik maar niks)
    Hier in het noorden is het prima, koud, lekker zonnetje. Maarten is nu naar zijn certificaat uitrijking van zijn minor, nu alleen nog afstuderen. Mijn stage gaat ook prima,leer er erg veel.
    Nou broertjuuh!! Hou je haaks..
    Ik mis je. Liefs je zussie

  • 12 April 2010 - 06:45

    Anouk:

    Anouk
    28 januari 2009
    Oja, eet je wel gezond?

  • 12 April 2010 - 06:45

    Gerry:

    Gerry
    28 januari 2009
    Ha Brend, fijn dat je weer even tijd hebt gevonden om iets van je belevenissen op te schrijven. Ja, sommige dingen kunnen het nieuws en leven van mensen erg beheersen. Helemaal als je denkt dat er in jouw omgeving niets kan gebeuren.
    Binnen de kortste keren draai jij je hand niet meer om voor een paar zinnen engels, frans en duits!! Dat gaat je helemaal lukken. Ik hoop dat je het bedienen net zo leuk vindt als het bereiden van eten. Wat heb je al veel verantwoordelijkheid gekregen. Knap hoor! Petje af. Veel plezier deze laatste weken en ik hoop dat je snel weer een stukje schrijft. groetjes, Gerry

  • 12 April 2010 - 06:45

    Eibergen:

    Eibergen
    29 januari 2009
    Hoi Brend, fijn om weer wat van je te horen.
    Zo te lezen heb je al veel verantwoordelijk werk gehad in de keuken, vooral als je er alleen voorstaat. Wel makkelijk dat je eerst de keuken gehad hebt en daarna de bediening, want het is zoals je schrijft, je weet dan tenminste wat je op tafel zet.En nu de fooien nog!!!!
    Leuk dat je ook nog wel tijd hebt om Antwerpen te verkennen en het is uiteraard een heel mooie stad geniet er maar van, want voor dat je het weet zit je stage er alweer op.
    groetje van opa en oma Vlaanderen

  • 12 April 2010 - 06:46

    Chris:

    Chris
    30 januari 2009
    Kerel!

    Zijn geen slaven... je mag echt veel doen... En mijn rooster word zo gemaakt dat ik het meest tevreden ben hahaha. Ga het denk ik idd leuk vinden daar!

    Ciaoo

  • 12 April 2010 - 06:46

    Yvonne:

    yvonne
    1 februari 2009
    Lieve Brend.
    Heerlijk om je gister weer even gezien te hebben,fijn plekje daar in Antwerpen,buitenland en toch zo dichtbij dat we je een dagje kunnen opzoeken.Heerlijk al je verhalen te horen,je doet het allemaal zo knap!We zijn heel trots op je.Nu even wennen aan je nieuwe werkplek,andere werktijden en colega's.maar ook dat zal gaan lukken.Enne...gezond eten doe je,...behalven als wij er zijn!!!
    Fijne dagen,en tot bels.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Antwerpen

Stage Hilton Antwerp

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2009

Drie kwart gehad!

11 Februari 2009

Restaurant beleving

28 Januari 2009

50:50

30 December 2008

Oudjaars gespartel!

13 December 2008

Antwerpen Kerst stad
Brend

Orginele reisverslagen terug te vinden op: http://brendnaarvlaanderen.waarbenjij.nu & http://brendnaarbrisbane.waarbenjij.nu

Actief sinds 12 April 2010
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 23815

Voorgaande reizen:

06 Maart 2015 - 19 Juni 2015

Brend naar Afrika

24 Januari 2013 - 07 Juli 2013

Brend naar Bali 2013

01 Februari 2010 - 01 Juni 2010

Brend naar Brisbane

15 November 2008 - 06 April 2009

Stage Hilton Antwerp

Landen bezocht: