Drie kwart gehad! - Reisverslag uit Antwerpen, België van Brend Vlaanderen - WaarBenJij.nu Drie kwart gehad! - Reisverslag uit Antwerpen, België van Brend Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Drie kwart gehad!

Door: Brend

Blijf op de hoogte en volg Brend

02 Maart 2009 | België, Antwerpen

Hallo allemaal,

Vorige maand heb ik me eerste restaurant beleving getypt en op deze site gepost. Ik typ dit keer weer een bericht over mijn beleving in het restaurant/bediening.

Voor de duidelijkheid, ik ben net één dag over de helft van mijn bedieningsactiviteiten. Afgelopen 5 weken heb ik me bezig gehouden met het ontbijt, ontvangst, afruimen opdekken. Ik neem aan dat jullie vast wel eens in een hotel een ontbijt hebben genomen, en dat je dan bediend word voor bijvoorbeeld koffie, afruimen legen borden. Dat was mijn job. Ik heb ook ontvangst gedaan wat ik erg leuk vind, belangrijk dat je iedereen zijn kamer nummer vraagt en 25euro p.p. op de kamer rekening zet.

Laatst ook 3 dagen in de avond uren gedraaid, maar dat vond ik niks. Dat komt denk ik omdat het een hotel is. Een hotel is een 24uurs bedrijf, dus het restaurant is zo vaak als mogelijk open. Dat betekend dus dat je ’s avonds bestek en glazen glimmend poetst die vervolgens voor het ontbijt volgende dag gebruikt gaan worden. Maar 2 mensen zullen daadwerkelijk de gasten bedienen in de zin van drinken, gastencontact en afreken. Er zullen ook 2 mensen zijn die het eten van de keuken naar het restaurant lopen. (leuk maar je maakt veel meters). En er zullen dus mensen zijn die alles voor de volgende dag in orde maken. Deze indeling heb je ook tijdens ontbijt en lunch, maar minder poetsen en poeleren (vakterm)
Avond vond ik dus helemaal niks.
Vandaag weer ontbijt en lunch gedraaid. Omdat er iemand ziek was (vaste kracht) moest ik hem invallen. Erg leuk, want ik macht nu dus rang lopen. Me eigen deel in het restaurant, ongeveer 17 tafels (34 personen). Ik had het nog nooit eerder gedaan dus had wat zenuwen. Na een korte goed uitleg was het dan zo ver. Eerst zou ik zij aan zij werken, maar het werd drukker dus mijn collega ging naar haar rang (ook 17 tafels). Zo moest ik dus op eigen benen alles runnen.
Warempel ging het goed, zeer goed zelfs. Ik kon zelf aan upselling doen. Dat wil zeggen dat je fles water er bij verkoopt, of als ze 2 glazen wijn willen, proberen een hele fles te verkopen. Zo is er ook een actie waarbij ze de onderborden kunnen kopen in combinatie met een menu. Die verkocht ik dus 2 maal. (2 gangen menu+onderbord voor 65euro p.p.)

Ik vond het er leuk om te doen, nooit eerder gedaan, en het ging me goed af. Hoop dat ik het vaker kan doen. Komende 3 weken sta ik voor ontbijt/lunch ingedekt en misschien is er een mogelijkheid dat ik enkele dagen terug ga naar de keuken. Dit omdat ze met een zeer groot te kort van personeel zitten. Wegens financiële reden is DE chef in december ontslagen, alle koks onderhem willen niet zo zeer voor het Hilton werken, maar voor hem. Ze nemen nu stuk voor stuk ontslag en erg zonnig ziet het er niet uit qua personeel in de keuken. Mijn hulp kunnen ze dus wel gebruiken omdat ik het 1 en anders weet.

Tussen bediening en keuken kiezen vind ik lastig. Keuken is geweldig, je kan lekker werken, je creativiteit op een bord presenteren en je uitleven op de menu’s.
Restaurant is ook leuk, gastencontact en het formele. De taal is natuurlijk ook een + punt. Je kan alleen niet je creativiteit kwijt in bijvoorbeeld het dragen van een bord, of het op poetsen van bestek. Maar wel in oplossingen zoeken, klachten behandeling etc. Maar daar heb ik nu weinig mee te maken. Daar is me functie niet echt naar! Maar goed wat komt dat komt, ik doe een management opleiding dus dat komt nog wel.
Leren doe ik zeker hier. Iedere dag weer.

In het volgende bericht hoop ik dat ik jullie wat over andere afdelingen kan vertellen zoals banqueting of roomservice.

Groetjes, en over fief weekskes ben ik gedaan, zoals onze zuiderburen dat dan zouden formuleren.


  • 12 April 2010 - 06:48

    Gerry:

    Gerry
    2 maart 2009
    Ha Brend,
    Leuk om te lezen wat er zoal komt kijken bij een mooi gedekte ontbijttafel. Zal het de volgende keer extra waarderen!!!
    Fijn dat je op deze manier kunt ontdekken wat je leuk vindt en ook belangrijk om zelf te hebben meegemaakt voor als je een managementfunctie hebt. Top hoor zo'n stage. Wel leuk als je weer even in de keuken mag staan, want het lijkt me zo toe alsof je dat het leukste vindt.
    Nu Brend nog een paar hele fijne weken gewenst en we hopen snel weer iets van je te lezen.. groetjes uit Alkmaar

  • 12 April 2010 - 06:49

    Eibergen:

    Eibergen
    5 maart 2009
    Hallo Brend,
    Ik heb een paar dagen niet achter de computer gezeten en zie nu dat er weer een nieuw bericht van je was.
    Dat is me wat met de bediening, meer glazen poetsen dan bedienen, maar er waren ook wel leuke dingen bij, zo te lezen.
    Dat is wat als de chef-kok ontslagen wordt en de andere koks er ook vandoor gaan, waar halen ze zo gauw weer nieuwe vandaan. Beviel de chef-kok niet of is het bezuiniging? Het zou leuk voor je zijn als je nog weer een poosje in de keuken zou kunnen werken.
    Dus over 5 weekskes zit het er voor je op, dat zal de eerste tijd wel vreemd zijn en het is weer wennen op school, maar ook dat zal je wel lukken.
    Groetjes van opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Antwerpen

Stage Hilton Antwerp

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2009

Drie kwart gehad!

11 Februari 2009

Restaurant beleving

28 Januari 2009

50:50

30 December 2008

Oudjaars gespartel!

13 December 2008

Antwerpen Kerst stad
Brend

Orginele reisverslagen terug te vinden op: http://brendnaarvlaanderen.waarbenjij.nu & http://brendnaarbrisbane.waarbenjij.nu

Actief sinds 12 April 2010
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 23819

Voorgaande reizen:

06 Maart 2015 - 19 Juni 2015

Brend naar Afrika

24 Januari 2013 - 07 Juli 2013

Brend naar Bali 2013

01 Februari 2010 - 01 Juni 2010

Brend naar Brisbane

15 November 2008 - 06 April 2009

Stage Hilton Antwerp

Landen bezocht: