Whitsundays waren werkelijk Wicked! - Reisverslag uit Hayman Island, Australië van Brend Vlaanderen - WaarBenJij.nu Whitsundays waren werkelijk Wicked! - Reisverslag uit Hayman Island, Australië van Brend Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Whitsundays waren werkelijk Wicked!

Door: Brend

Blijf op de hoogte en volg Brend

11 Mei 2010 | Australië, Hayman Island

Whitsundays waren werkelijk Wicked!

Whitsundays waren werkelijk Wicked!

Er zijn weer een aantal dagen voorbij en het aftellen naar Nederland is begonnen dus des te meer reden om te genieten van me verblijf hier!
Midden in me stage week nam ik het er opuit voor 4 dagen naar de Whitsundays Islands. Een eilanden groep van 74 eilanden omringt door een ‘outer reef’ van 2000km lang vormen samen het National Marine Park: The Great Barrier Reef. Vanuit Brisbane had ik mijn reis gepland en alles was prima verzorgt!

Ik lande met mijn vlucht op Proserpine Airport, een vliegveld met 1 landingsbaan, een gate waar je buiten moest wachten en het zelfde vliegtuig vloog een haluur later met een groep mensen terug. Op het vliegveld stond op het eerste bordje Blaanderen, ik vond dat ik dat was, en deze aardige man bracht mij naar Arlie Beach. Een klein dorp ontstaan voor de eilanden groep voor de kust, tevens ook een doorreis dorp voor alle oostkust backpackers!

Na het inchecken heb ik me spullen op me kamer gelegd, een mooie zeer ruime kamer, met 7 andere jongens. Ik had mooi school linnen en vanaf het hoge stapelbed genoot ik ook van de airco. Die avond van mijn diner genoten die inclusief was, en met een biertje er naast veel nieuw mensen ontmoet. Ik was natuurlijk alleen op deze geweldige tour, wat er voor zorgt dat je snel aanspraak met andere heb. De hoofdvraag was doorgaan of ik naar het zuiden of het noorden ging, want men ging er van uit dat ik met mijn woeste stadse look en wilde haren ook wel een ‘eastcoast backpacker’ was.
Met een groepje ben ik uitgeweest bij de locale discotheek aan de overkant van de straat die zelfs op die dinsdag afgelaten vol zat!

De volgende dag heb ik genoten van de zon, een lagoon die vrij toegankelijk is, en ook me laatste inkopen gedaan om mee te nemen op de boot! Genietend van een koude cola baande ik mijn weg naar de Marina haven waar ik om 13.00 mocht aanmonsteren op het zeilschip de ‘Wings 2’. Deze catamaran van 16 meter lang zou mij en 24 andere jongeren mee nemen voor een geweldig zeil en duik avontuur op en rond de Whitsunday Islands, en dat is ze gelukt.

Ik was de enige Nederlander maar kon me aardig vinden bij de Duitsers en Engelsen die zichzelf als backpacker hadden bekroond. De tour begon met een gebruikelijk introductie die een goeie scheut Australische humor met zich mee bracht. Bij man overboord moesten we bijvoorbeeld na het uitlachen blijven wijzen op de drenkeling, en bij brand moesten we op het voordek verzamelen, tenzij deze er af lag door een ijsberg of iets dergelijks. Genoten van een lunch kwamen we buiten waar ik met 3 andere sterke jongens het zeil mochten hijsen, zwaar klusje maar je deed het wel ergens voor. Al snel zeilde we met een hoge snelheid over de nog hogere golven. Een heerlijke temperatuur kwam ons tegemoet en op locatie 1 namen we een duik of een snorkel.

Nu had ik al eens eerder gedoken maar besloot om toch nog al ‘intro diver’ te water te gaan. Het duik uniform werd aangehesen en na wat vertrouwenstesten onder water liepen we dieper en dieper. Ik zwom langs ontzettend mooi koraal, we vonden Nemo de clown vis en andere onbeschrijfelijk mooie dingen . Daar waar je je ogen uitkeek en het niet beter leek te kunnen gingen we iets Wicked’s doen. Een mooie Australische term wat je bijna als kreet zou omschrijven; WOEHOE!! De duikinstructeur ging voor en we doken een grot in, het werd iets krapper, en ik moest mijn iets angstige moment omzetten in genieten, wat al snel lukte want de kleuren van het koraal in de schaduw van een grote ‘Angel vis’ zijn zo ongelofelijk mooi. Eenmaal uit de grot was niet de gebruikelijke OK gebaar het handgebaar van mijn kant, maar de Wicked, duim en pink. We zwommen iets dieper en daar werden we op ons knieën met het rug naar het koraal gezet, voor ons, de diepe grote donkere oceaan. Mijn duikinstructeur had een leeg waterflesje mee genomen onderwater en kneep er stevig in, het knarsende geluid zou het geluid van krakende boten moeten imiteren, iets wat haaien aantrekt. We zagen wel een schaduw in het donker voorbijschuiven, maar helaas, of misschien gelukkig, geen duidelijk teken van een haai.

Eenmaal uit het water, genietend in de zon, werd een kaasplateau met lekkere knabbels geserveerd en voeren we naar de 2e locatie waar we de nacht doorbrachten. Onderweg daarheen nog een mooie zonsondergang mee mogen maken die alleen maar in afbeeldingen te omschrijven zijn. Ik heb het geluk dat die mooie plaatjes ook in mijn gedachten staan!

Sommige bikkels namen een nachtduik en even daar op werd het diner geserveerd. Een rijkelijk buffet met veel lekkers en gezonds ging der in als koek. Tijdens het toetje nog een woord van de kapitein waar we geweest waren en waar we de volgende dag heen zouden gaan, gevolgd door een mooie foto dia show met foto’s die zelfde dag.

Donderdag morgen vroeg opgestaan na een wat koelere nacht om te duiken en te snorkelen. Ik heb 2 duiken gedaan, omdat ik op vrijdag moest vliegen en je mag geen duik maken op de zelfde dag. Duik 1 was iets minder qua onderwater wereld maar ik heb wel meer zelfstandig mogen duiken in de zin van je vest bedienen en stijgen, zakken. Na de duik een heerlijk lunch tijdens het varen, en aangekomen bij een Baai achter het Whitheaven Beach, Hét witste strand van de wereld. Het bestaat voor 98.6% uit iets dat het strand wit maakt. Is dat niet even geweldig! Omdat het vakantie was en we geen haast hadden hebben we lekker wicked 3 uur op het strand kunnen relaxen. Ook nog een boswandeling naar een uitzicht punt gemaakt, waar het geluid van sluitende camera lenzen de heerlijk rust en stilte brak. Het uitzicht werd er uiteraard niet minder om, en de foto’s mogen er wezen.

Terug bij de boot volgde duik drie die ik helemaal zelfstandig mocht uitvoeren. Courtney, de andere duikinstructeur, liet mij en 2 andere introduikers een immens grote vis zien die in de donkere stukjes van de oceaan leeft. Ze nam ons ook nog mee door de ‘Tunnel Of Love’, een geweldige sprookjesachtige kloof onderwater, met koraal als bloemen in de kleuren van de regenboog bewonderende we een schouwspel van een school vissen, die ons vrolijk de weg lijden door deze ‘Tunnel Of Love’.

Nacht 2 was na een heerlijk diner een echt feest onder de geweldige sterren hemel van het zuidelijk halfrond. Heerlijk geslapen in de deining van de zee lag ik op vrijdag ochtend al voor het ontbijt in het water. Een mooie snorkel tour gedaan en veel visjes gezien en enkele sporen van roggen en andere bodem dieren. Na het ontbijt zette we koers op Arlie Beach, de thuishaven. Tijdens het zeilen werden we nog gepasseerd door andere mooie zeilboten. Een mooi scherp jacht genaamd Silent Night boot dezelfde tour aan, alleen dan zonder duiken, Ik heb flink getwijfeld maar ben achteraf erg blij dat ik voor de iets minder mooiere boot koos die wel duik faciliteiten had! En zeilen deden we toch ook wel!

Terug op vaste land gegevens uitgewisseld en onder het genot van een koud blikje bier zetelde ik mijzelf aan de rand van het lagoon en de zee. Een heerlijk zinderend zonnetje gaf me de laatste momentje van tevredenheid en ik dacht terug aan een geweldige tour van 4 dagen. Die avond vloog ik terug en kwam aan in Brisbane, me ‘eigen’ bedje lag toch wel comfortabeler maar deinsde nog steeds op de golven, en zodra ik me ogen dicht deed zag ik koraal en vissen!

Stage
Afgelopen weekend moest ik zaterdag en zondag me laatste 2 stagedagen lopen. Twee maal een nachtdienst, beginnen om 23.00 klaar om 7.00, althans, dat was het plan. Omdat ze het beste met me voorhadden en me wel wat slaap gunde werd het beide dagen een dienstje van 3 uur. Heerlijke afronding dus. Nu heb ik ook nog gevraagd aan de General manager of ik een dagje met hem mee mocht lopen. Dat is immers me stage voor volgent jaar, assistent manager, dus al ik nu de kans kan pakken wou ik wel even aan het vak snoepen. De Manager waardeert mijn inzet en heeft me uitgenodigd om morgen een dagje met hem mee te lopen, ik ben benieuwd en heb er zin in.
Daarna is mijn stage in het Marque hotel voor goed over!

Verder staan er nog wat leuke dingen op de kalender die ik een mooie compilatie een keer met jullie ga delen. Enkele feiten zijn als volgt; komend weekend is ons laatste weekend in Brisbane (uitgaan dus). Zaterdag 22 mei ga ik met 3 andere naar Perth (West AustraliëWink en kom terug op de 29e, de30 ga ik terug naar NL en de 1e van juni ben ik weer in het land om 6.35 in de morgen.

Maar voor de tussen tijd zal het sleutel woord ‘genieten’ zijn.

Veel liefs,

Kus,

Brend

  • 12 Mei 2010 - 13:17

    Hidde:



    Unfair Smile hoe mooi het daar is, en jij zeilt en duikt daar haha. Puur genieten lijkt me dat Very Happy Wacht maar tot je weer in Nederland zit, koud als het hier is Razz

    Bonjorno

  • 12 Mei 2010 - 13:17

    Yvonne:



    hoi Brend,
    Wat een fijn verhaal weer! wel weinig foto's,maar ik hoorde van Kees dat je niet zoveel fotoruimte meer had.?!?!
    Ik heb je net 100 foto's erbij gegeven,maak die wel even op ja!! zodat je straks een mooi boek ervan kan laten maken. En wij nu ook lekker kunnen meegenieten!.
    Tussen haakjes'leuk meisje....Australisch...?...???
    Heel veel plezier met wat je allemaal nog gaat doen en beleven.Spreek je snel op skype. dikke kus mama

  • 13 Mei 2010 - 05:58

    Anouk En Maarten:

    Dag Blaanderen!
    Wat geweldig mooi daar!Gewoon gedonken in The Great Barrier Reef!! WAUW hoe vet is dat. Je zult er ongetwijfeld nog een mooiere onderwaterwereld hebben gezien dan wij in Thailand! En lekkere Cat van 16 m! een en al genieten!! Klinkt allemaal super zeg. Nu ook klaar met je stage, leuk dat je ook nog even met de manager mocht meelopen. Goed dat je dat gevraagd hebt. Ik mis je broertje. Hele dikke knuffel van je zussie en van Maarten.

  • 13 Mei 2010 - 06:00

    Anouk En Maarten:

    Oja en niet te vergeten.. :D Geniet lekker van je laatste paar weken daar Very Happy
    kussies

  • 13 Mei 2010 - 06:00

    Eibergen:

    Hoi Brend,
    Dit zal wel één van de laatste keren zijn dat we wat van je horen. Wat een prachtige dagen heb je weer gehad vooral dat koraal etc.lijkt me fantastisch om te zien.Gelukkig geen haaien tegengekomen!!!!
    Wat betreft Blaanderen, daar kunnen opa en ik over meepraten, in onze Arabië-tijd was dat schering en inslag en niet alleen met onze naam, maar ook met anderen dingen die met een "V" begonnen.
    Brend, nu wordt het toch echt aftellen, maar ook hier zijn weer leuke dingen te beleven, misschien wel niet zo spectaculair als daar, maar ook dat zal wel weer wennen.
    Heel veel groetjes van opa en oma Vlaanderen.

  • 21 Mei 2010 - 06:18

    Gerry:

    Wat een prachtig verhaal weer, Brend. Prachtige foto's ook, wat een geweldige sunset en mooie vissen. Leuk dat we zo mogen meegenieten! Nog een paar fijne laatste weken in Australië en dan weer terug naar je homeland. Inderdaad wel koud, maar wie weet hoe het opknapt als jij de zon meeneemt!!!

  • 21 Mei 2010 - 06:19

    Hannelore:

    Hoi Brend,

    Toch wel afzien zo'n stage. Ik begrijp dat je blij bent om straks weer naar huis te gaan. Ik hoorde dat je een buitenschoolse stage hebt geregeld voor de resterende periode. Ga ik je nog wel zien als je weer terug bent?

    Liefs en een dikke knufffel!
    Hannelore

  • 21 Mei 2010 - 06:19

    Je Zusje Es:

    wooo wat heb jij het lekker daar!!! ;) ruilenWink hahah heerlijk hoor zo lekekr vaaren en duiken, en nu ook nog lekker vrij, maak er nog een leuek tijd van daar aan de andere kant van australie.. en tot heel snel maar weer!! geniet er nog maar even van!!
    CIao ciao Xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Hayman Island

Brend

Orginele reisverslagen terug te vinden op: http://brendnaarvlaanderen.waarbenjij.nu & http://brendnaarbrisbane.waarbenjij.nu

Actief sinds 12 April 2010
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 23816

Voorgaande reizen:

06 Maart 2015 - 19 Juni 2015

Brend naar Afrika

24 Januari 2013 - 07 Juli 2013

Brend naar Bali 2013

01 Februari 2010 - 01 Juni 2010

Brend naar Brisbane

15 November 2008 - 06 April 2009

Stage Hilton Antwerp

Landen bezocht: