In het water gevallen - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van Brend Vlaanderen - WaarBenJij.nu In het water gevallen - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van Brend Vlaanderen - WaarBenJij.nu

In het water gevallen

Door: Brend

Blijf op de hoogte en volg Brend

20 Februari 2013 | Indonesië, Mengwi

‘In het water gevallen’

Zoveel betekening als de titel kan hebben, zo veel avonturen dat ik mee gemaakt heb. En het is nog steeds aandoenlijk dat ik het avonturen noem. Want wat is er nou avonturistisch aan Bali verkennen per scooter.

Ik heb jullie vorige week achtergelaten op de woensdag, wat ons automatisch bij de donderdag brengt. Deze bijzondere donderdag, Valentijnsdag, stond eigenlijk in het teken van: maak je huiswerk af zodat je kan surfen en ‘s avonds naar dé vetste poolparty kan gaan. Zo gezegd zo gedaan en met een Bintang achter de kiezen ben ik met spijkerbroek, schoenen en al, ‘in het water gevallen’. Het is immers een poolparty, dus het gevolg van een natpak was niet uitgesloten. Met zes man in een taxi de avond afgeloten met McDonalds bezorg service. Echter waren wij niet de enige op de villa. Een half peloton aan politie mannen, die op patrouille waren, hadden even koffie pauze. Nog minder Engels dan emotie was het lastig om een gesprek aan te gaan. Vragen zoals:’Waarom ligt uw miterieur s11 hier open en bloot’, of, ‘Waarom krijgen wij een boete als we stoppen voor een stoplicht’, konden niet beantwoord worden.

Vrijdags weer een druk bemoeide schooldag en hard gebuffeld zodat ik het weekend vrij kon zijn.
Dit vrije weekend heb ik mij op zaterdag ochtend met de scooter aangesloten bij 7 andere opgevoerde fietsen die al in Ubud waren. Eenmaal aangekomen in Ubud hebben we een rijstveld wandeling gemaakt, en na de lunch zijn we naar PedangBai gereden, de oostkust. Afgaand op de literatuur die beweerde dat: ‘ grootste cruise terminal’, ‘place to be’, ‘Onwijs wit strand’. Eenmaal aangekomen na 2uur een gashandel omdraaien, roet happen en zitvlees trainen, viel het toch een beetje in het water. De terminal was groot, en daar was dan ook alles mee gezegd. Waarom is er geen enorme metropol om deze terminal gebouwd? Omdat het simpelweg te ondiep is voor deze varende flats om aan te meren.. Typisch…

Een lukrake 45 minuten verder op bevind zich Candidasa, het proces van een bungalow zoeken voor 11 personen bespaar ik jullie, het resultaat deel ik al te graag; met een zwembad aan het strand, een welkomstdrankje in de hand en een zwembroek om je middel valt men maar al te graag in het water. Schoon en fris deelgenomen aan het diner, wat qua service, smaak en prijs, best wel in het water viel. Lichtelijk vermoeid zijn we gaan slapen om de volgende dag de zonsopgang te bekijken, (6.30) omdat we aan de oostkust zitten. De wekker ging, de zon kwam op, en dag activiteit 1 ging van start. Snorkelen

Na de snorkel sessie bracht de bananenboot ons direct naar het hotel, Oja, hotel aan zee. Hier genoten we van ons ontbijt, en de enorme relaxte sfeer onder de zon.

De terugweg was bar en boos, de regen stak op en nam niet meer af… met 30km/ph en een straal doorweekt tenue viel dat toch een beetje in het water. Terug bij de villa bleven de oogjes niet lang meer open en beleefde ik de schitterende onderwaterwereld nog 1 keer van uit de binnenkant van me ogen.

Maandag, school.

Dinsdag, stukje studie, stukje surfen, en helaas, een fin verloren.. deze is waarschijnlijk in het water gevallen. (fin is een onderdeel aan de onderkant van de surfplank). De avond afgesloten met een moeilijk lekkere pizza en een filmpje in de thuisbios van de villa.

Vandaag(woensdag) de hele dag met Kees en Yvonne in de weer geweest, zij hadden een chauffeur geregeld die wat highlights zou laten zien en zorgde dat we veilig thuis kwamen. En nu moet men dit niet verkeerd opvatten, maar.. het viel een beetje in het water… Regen, regen… niet te filmen, de hele dag regen.. nog nooit zo koud gehad hier in Bali. Wat een regen.. het idee was om de zon in het water te zien vallen.. maar dat gebeurde niet. Wel heerlijk gegeten in een Warung waar ik graag kom.. In een tuin in kleermakerszit zit je boven het water op een paar bamboe balken.. hopen dat je niks in het water laat vallen!

Op het programma staat: hopelijk, zon en warmte, Morgen surfen, vrijdag school. En dit weekend een kleine tour naar noord Bali. De villa is verhuurd aan een stel dat gaat trouwen, vervangend verblijf incl vervoer is geregeld, namelijk in Lovina. Deze plek staat bekent om de dolfijnen, ik ben benieuwd, hopelijk valt het niet in het water.

Voor ondersteunend beeldmateriaal is er ook een filmpje te zien. Die meneer voorop de boot is niet Bob Ross, maar dat ben ik met afro.

De jokte!

Brend

• 21 Februari 2013 - 19:04

Vlaanderen, Eibergen:

Hoi Brend, wat een genieter ben jij zeg, onvoorstelbaar en je kunt het ook nog zo prachtig vertelllen, alhoewel als je over je scooter-rijden vertelt, zit ik (oma) wel eens te griezelen, maar ja je bent jong en je wilt wat. Maar zo te lezen en te zien op je foto's is het een geweldig land. Je ouders zullen er ook wel erg genieten, alleen jammer dat het zo regende toen jullie op stap waren, maar het zal niet iedere dag zulk weer geweest zijn, via Annemarie hebben we wat foto's van Yvonne gezien en daar zat ze echt te genieten. Hier is het iedere dag zo'n beetje om het vriespunt, vandaag vond ik het erg koud, veel wind, maar gelukkig is alle sneeuw die er was weer verdwenen en voor mij hoeft er niet meer te komen.
    Brend blijf genieten en uiteraard studeren, want dat zal ook wel de bedoeling zijn!
    Voor nu groetjes en liefs van ons beiden. Opa en Oma

• 26 Februari 2013 - 20:10

Yvonne:

Hé Brend,
    Nou ...nou wat was het een regen hé, dat had onze plannen behoorlijk in de war geschopt.
    Maar het was wel super leuk om gezien te hebben waar en hoe je woont.Het is een geweldig mooie plek!!Prachtige kamer en dan die tuin met dat zwembad... wat zal je hier genieten zeg.
    Ook om te zien waar je op school zit was erg leuk, en je surf kamp, en surf strandje( die foto staat trouwens op de kalender die we gekocht hadden op Bali)
    En natuurlijk het geweldige warung, waar we heerlijk gegeten hebben, en jij ook nog vaak zal komen.
    Wij zijn al weer een paar dagen thuis, wel wennen hoor.Mis het groen van Bali,en natuurlijk de warmte.
    Kees is al flink verkouden,nee ,het is hier nog lang geen voorjaar.
    Mag ik nog een foto verzoek doen Brend? ik zou zo graag een foto zien van de gekleurde kuikentjes, te koop op de markt.(iets voor pasen 31 maart??)
    dikke knuffel ook van Kees, liefs MaMa