Sydney voor een weekend! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Brend Vlaanderen - WaarBenJij.nu Sydney voor een weekend! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Brend Vlaanderen - WaarBenJij.nu

Sydney voor een weekend!

Door: Brend

Blijf op de hoogte en volg Brend

22 Maart 2010 | Australië, Sydney

Sydney voor een weekend!

Daar sta je dan, bepakt en bezakt op het Domestic Airport van Brisbane. Gewapend met een paspoort en gedeelde koffer voor de check in trotseerde Nicole en ik de check-in balie om half 5 op vrijdag ochtend. Wat mevrouw goed begrepen had was dat ik lange benen had, we mochten dus naast de nooduitgang zitten wat voor een vlucht van anderhalf uur wel erg lekker was. Eenmaal opgestegen verlieten we het bewolkte Brisbane en kwam de zon aan het andere kant van het vliegtuig op. Al gauw verscheen een andere stad in beeld wat onder een strak blauw hemeltje het Opera House deed oplichten, Sydney.

Op het vliegveld van Sydney was er een kleine miscommunicatie met de shuttlebus, deze stond op het internationale vliegveld wat er dus voor zorgde dat we een halfuur voor niks stonden te wachten. Daarna kwam hij binnen 10 minuten, maar dan 20 meter verder dan waar wij stonden, wat ons een ander halfuur liet wachten. Eenmaal in de shuttle met de dag nog jong reden we Sydney in. Bij diverse hotels werden er mensen af gezet en wij bij ons backpackers hostel.

Onze kamer moesten we delen met 4 anderen waarvan er 2 nog in bed lagen in hun zure goed! Koffer gedumpt, zonebrand, water en een pet mee genomen, op naar het opera House. Vanwege het tijdsverschil was het ongeveer 11 uur, Brisbane tijd 10 uur. We liepen door een mooi park naar het opera house en hadden nog eerder een kiekje van een groep chinezen geschoten dan het monument zelf, wat wij dan wel weer humor vonden!

Het opera house staat er vanaf iedere kant op en ook niet te vergeten de harbour bridge, deze die je ook kon beklimmen. Nicole en ik wouden dat wel doen, allen het was erg prijzig dus ik heb het niet gedaan, Nicole heeft het wel gedaan zondag! in plaats van het brug kilimmen wil ik graag andere ervaringen opdoen, zoals duiken bij het Great Barrier Reef, een keer een surfles nemen en een zeilboot huren!

Onze tocht verliep verder naar het centrum. Een centrum zo groot als wat, met 4 enorme straten van Chinatown to aan de haven. We zijn midden in het centrum de SydneyTower in gegaan. Deze 260 meter hoge toren gaf ons een fantastisch uitzicht over de stad, je kon helemaal rond om lopen. Dat gaf je een goed zicht op de Darling Harbour, de monorail train, de Harbour Bridge, Opera house, diverse parken en alle zeilboten op het water. Een geweldige ervaring om nooit meer te vergeten. Die avond wat gegeten tegen over ons hostel en om de hoek met wat andere klasgenoten die ergens anders sliepen een biertje wezen drinken. We gingen rond een uur of 12 of 1 slapen want de wekker stond op 6 uur.

6 uur ging de wekker, zachtjes voor de kamer genoten stonden we een uurtje later op de stoep om een Blue Mountains tour te doen. Deze tour had ik op internet gevonden en vanuit Brisbane al per mail bevestigd. We werden opgehaald en haalde ook nog wat andere mensen op, ons eerste punt was het Olympisch stadium. Een groot park en monumentale palen met namen van alle vrijwilligers van de spelen in 2000. Nog wel even gekeken maar geen Vlaanderen in het rijtje. Wel stond er een eerbetoog naar Inge de Bruijn en Pieter van de Hoogenband, deze hadden daar zo een 5 wereldrecords op hun naam geschreven.

Onze tocht ging verder en kwamen aan bij een dorpje in de bergen, later de Blue Mountains met een kabelbaan over en naar het dal. We besloten ook nog door de bergen te lopen en hebben mooie foto’s gemaakt. Ook een erg informatieve tour, zo weten we hoe we een boemerang moeten gooien. Helaas mochten we niet gooien, je krijg namelijk een boete als je een niet Aboriginal bent. Verder nog zijn we er achter gekomen dat de blue Mountains gevormd zijn door de zee, zo’n 255 jaar geleden. En ze heten de blue Mountains vanwege de eucalyptus bomen. Uit deze bladeren komen oliën die blauw kleuren als de zon er op schijnt. En dat deed het, de zon scheen vel en warm, links en rechts nog restanten van bosbranden en zwarte stammen met nieuwe bladeren. De tour gaf ons nog een lunch en een bezoek aan een wildlife park, met vogels dieren, nog meer kangoeroes en koala’s, maar ook wat andere beesten die ze hier, 1000 km zuidelijker, wel hebben maar niet in Brisbane.

We sloten de tour af met een boottocht van 40 minuten, een snelle ferry voer ons onder de brug langs het opera house door de stad in. Op zoek naar een dakterras gingen we samen met maarten iets in een luxe restaurant drinken, een biertje wat duurder dan normaal in een mooie loungebar viel goed! Daarna zijn we wat gaan eten met uizicht de haven kom in waar op de achtergrond de Harbour bridge op lichte door het ondergaande zonnetje. Op onze weg naar het hostel hebben we Oud&Nieuw bij het Opera house mee gemaakt, voor een onbekende reden staken ze vuurwerk af en wij stonden op een wel hele mooie plek om dat vast te leggen op camera. Die zelfde avond gesnuffeld aan het nacht leven van Sydney, iets wat voor mij wat tegenviel maar wel leuk om mee gemaakt te hebben!

Ook de zondag begon vroeg omdat we voor 10 uur uit moesten checken. Gelukkig konden we onze koffer achterlaten, wat ons de gelegenheid gaf nog wat van Sydney te ontdekken, We namen de ferry naar Manly beach, het strand van Sydney aan de oceaan. Een natuurpark zou ons naar de rand van het schiereiland brengen, daar waar je een uitzicht over de oceaan hebt als je op een 30 meter hoge cliff staat. Alleen de wandeling van 5 Km deed ons afstappen van dit idee. We namen het strand wel! Lekker gelegen en gezwommen, ik pikte nog een gesprek op, een Haaien alarm van de dag ervoor, het strand was dicht voor 2 uur.

De ferry bracht ons weer thuis en Nicole ging de harbour bridge beklimmen! In de tussen tijd ging ik de darling harbour bekijken wat werkelijk waar super mooi was. Die avond met de shuttle naar het Airport gegaan. Daar wat avond gegeten, bij een Thai stond Pad Thai Chicken op het menu, ik vroeg of ik pad thai kai mocht, de Thaise vertaling. Vervolgens praatte het vrouwtje Thai tegen me terug, dat was even onverwachts!

Vlucht terug was zwaar en gelukkig heel kort, en je vliegt ook nog eens terug in de tijd, Ik heb dus maar een halfuurtje gevlogen!

Sydney was geweldig, een mooie stad,
Ik ben blij dat ik er ben geweest, ik heb er echt wat aan gehad
Genoeg ervaringen er bij voor in me rugzak!
Op naar het volgende avontuur, maar dat bekijk ik nog even op me gemak.

Heel veel liefs, en een Australische G’day voor iedereen.

Ps, van het weekend vier ik me verjaardag, dinsdag de 30e ben ik alweer jarig dus stuur je verjaardagskaarten snel

Brend Vlaanderen

Zussie:

Zussie
    Dag lief broertje!
    Tjonge wat maak je toch veel mee. Sydney klinkt geweldig. lijkt me geweldig mooi die Blue Mountains. eucalyptus is super mooi en zie je daar veel zeker! Het ruikt ook altijd zo lekker. Ik heb nu ook eucalyptus in huis staan met tulpen erbij, die komen denk ik bij jou vandaag
    Leuk hoor dat je zulke uitstapjes maakt in de weekenden. Wanneer moet je beginnen met stage? Liefs Anouk

• 12 April 2010 - 08:22

Vlaanderen, Eibergen:

Vlaanderen,Eibergen
    21 dagen geleden
    Hoi aanstaande jarige,de kaart is al gepost, dus dat kan niet missen!
    Wat een verslag weer over je weekend naar Sydney, zijn jullie op een gegeven moment niet helemaal uitgeteld want jullie zien en beleven heel wat in zo'n korte tijd. En nu zeker weer hard aan de slag op school,maar ook dat vindt je leuk op z'n tijd!!!!!
    Brend tot de volgende keer, groetjes opa en oma

Yvonne:

yvonne
    Lieve Brend
    Fijn zeg dat Sydney zo leuk was.Had via kees al het één en ander gehoord,hij sprak jou immers op skype.Maar het is ook altijd erg leuk om je verhaal te lezen.Raar dat je met je verjaardag hier niet bent.We drinken er wel een borrel op,okeé?
    En kaarten zijn er al bijna hoor!Tot op skype.
    Liefs mama

Oma Gerry:

Oma Gerry
    20 dagen geleden
    Hoi Brend,
    Super wat je allemaal meemaakt en gezien hebt.
    En heerlijk dat je ons zo uitgebreid laat meegenieten. Je kaart is gepost hoor! We zijn je niet vergeten.
    En nu ons nieuws: Hans en Marthe zijn sinds 22 maart de trotse ouders van Joris! Een prachtig mannetje en heel lief. Jouw opa en oma Vlaanderen zijn nu opoe en grootva en Jan en ik opa en oma. Voor jou een achterneefje. Wat mij betreft neem je maar een beschuit met muisjes als ze die daar hebben!groetjes, een supertrotse oma Gerry

Esmee!!:

Esmee!!
    20 dagen geleden
    heeey broertje!!! hier je andere zuswat een gaafe foto's zeg!! idd het opera house van alle kanten gezien gaaf hoor!! ik mis alleen de foto van de palmboom whahah!! Leuk dat ik je laats ook even gesproken heb,fijn om je even te hooren!! is hier stil hoor in huis!!whahah
    fijne week op school!!
    Xxxx Liefs Esmee

• 12 April 2010 - 08:24

Marianne En Jaap:

marianne en jaap
    16 dagen geleden
    Hoi Brend,
    Omdat ik geen adres van je had feliciteren we je op deze manier met je verjaardag!
    Van harte, jongen! En maak er een mooie dag van!
    Genieten doe je al zo hebben we kunnen lezen.